"Laten we hier maar eens werk van maken"

Gepubliceerd op 26 oktober 2018 om 17:00

Daar ben ik dan. Midden in de docentenkamer aan het vertellen over pinterest. Je weet wel, die site waar je allemaal leuke werkvormen kunt zoeken, opslaan en delen. En daar ben jij dan...
Ik: "Ken je pinterest? Daar staan echt leuke werkvormen op, kijk er maar eens op in het weekend ofzo." Jij lachend: "Je denkt toch zeker niet dat ik dat in het weekend doe."


Het klinkt vast dramatisch, maar het stond even stil. Serieus dacht ik? Jij als succesvol docent (volgens mij ben je namelijk over 1,5 jaar een fossils zolang loop je hier al rond) vertelt mij dat je niets meer doet in het weekend. Jij als ervaringsdeskundige waar ik van zou moeten kunnen leren? Lekker dan! Gaat je passie dan echt weg als je al 40 jaar in het onderwijs werkt? Ga ik ook zo worden? Is het normaal dat je je niet meer verdiept in het onderwijs van nu? Jeetje man...
En nee, het gaat er mij niet om dat je niets meer in het weekend doet, nee echt niet.. Relax, ik vind het goed als je tijd voor jezelf pakt. Echt, ik ga ook Netflix-en, wandelen met de hond, terrassen, de tuinwereld 8x per week bekijken en in het weekend nog 4x, maar hoe denk je dat die uitspraak voor mij als startende docent overkomt?! Het is toch gaaf als ik, als frisse wind, jou wil meenemen in de mooie wereld van internet vol met inspirerende gave dingen. En als je er dan geen ene heksenketel van vindt, kijken we samen dan toch naar wat we beide wel vet vinden om toe te passen. 


Man o man, ik merk gewoon dat ik deze blog haast niet op papier krijg.
We hebben het de hele dag over de consumerende studenten, de student die niet verder kijkt dan zijn/haar neus lang is, de student die komt maar vooral ook weer snel gaat, de (let op; komt ie aan) is-dit-voor-punt-mevrouw-student. Maar vind je dat gek joh?! 
Als wij als docenten niet eens meer nieuwe dingen willen proberen, niet eens meer na het werk willen kijken op sites (of wat mij part pak je een boek, ouwe dino) voor nieuwe werkvormen, zelfs ik ga minder hard lopen door deze negatieve houding. Intrinsieke motivatie? Ga toch weg. 


Oké, genoeg. Wat ik probeer te zeggen, is dat het niet motiverend is, als we zo door gaan. Ons onderwijs bestaat nog steeds uit boeken, toetsen, voortgangstoetsen, SO's, te laat briefjes, schoolbanken en (digi)borden. Maar studenten zelf laten experimenteren? Op onderzoek uit laten gaan? Zichzelf verbeteren op social media, door zaken op te zoeken? Ho maar. 
En in het begin, dacht ik dat het aan onze studenten lag, maar het mes snijdt aan twee kanten. 
Pak jij zelf nog steeds een boek? Sta jij zelf nog voor de klas, of sta je erin? Ga je ooit met de klas naar buiten, of bepaald een student ooit wat hij/zij zelf wil leren om verder te komen? 


Ik ben hier echt niet om "jij" in een verkeerd daglicht te zetten en ik weet ook alle tegenargumenten om he-le-maal niets meer te doen, want ja, we doen al genoeg! Maar laten we ervoor zorgen dat het niet ten kosten gaat van onze prachtige student. Ga kijken of het een lesje kan worden zonder boek? Kijk of die toets echt nodig is, of doe je het omdat je het al fossils-jaren-lang doet. Kijk eens of je iets nieuws kan meebrengen maandag. 


En weet je... om maar weer even een lekkere dwarsligger te zijn, heb ik lekker een pinterest.com openbaar gemaakt. Ik ga werkvormen toch delen, omdat ik zeker weet dat er mensen zijn die het wel willen. We gaan ons wel inlezen in nieuwe dingen, we gaan wel tutorial-filmpjes kijken van hoe we een dansshow opvoeren over grammatica, we gaan wel kijken hoe we die groepsdynamica kunnen verbeteren. We doen het wel! 

"Ik ga er werk van maken dit weekend."

oh ja... en hier de link naar pinterest!

Rating: 0 sterren
0 stemmen

«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.