"De mooiste plannen!"

Gepubliceerd op 31 oktober 2021 om 19:58

Voor iedere leerlingen schrijven we op het VSO een OPP. Dit is voluit een "ontwikkelperspectiefplan". In deze plannen noteren we CITO uitslagen, SCOL uitslagen, belemmerende en bevorderende factoren, hoe het gaat tijdens praktijkvakken en eindigen we met een doelgroepenmodel. Dit brengt in kaart waar de hulpvraag ligt. Wat heeft de leerling nou eindelijk nodig om verder te kunnen komen. Vanuit daar maken we een plan.


Zo'n plan bedenk ik nooit alleen, sterker nog, dat mag ik gelukkig met een heel team samen doen! Orthopedagogen, de praktijkleraren, onze klassenondersteuner, de IB-er, mentorleerkracht, we schuiven allemaal aan om na te denken wat een leerling nodig heeft. Soms roepen we ook externe partijen in om meer expertise in huis te halen. Maar soms... Gaat het helemaal anders! En eerlijk.. Dat is het allermooiste! 


Jaap heeft moeite met aanrakingen, harde geluiden, vechten, boze mensen en dingen die anders gaan dan Jaap van te voren bedacht had. Jaap heeft autisme.. Ook voor Jaap hebben we een plan geschreven vanuit zijn eigen hulpvraag maar we denken ook dat Jaap zijn gedrag soms inzet. Omdat hij op deze manier onder spannende dingen kan uitkomen of omdat hij niet weet hoe hij het moet aanpakken. Daardoor heeft Jaap de mix nodig van de knuffelmethode vs. de "boven de enkels methode" (hier later meer over). Jaap heeft (zoals ieder kind in het VSO) duidelijkheid en structuur nodig, maar moet soms ook door middel van korte zinnen heel duidelijk horen wat hij moet doen. Zonder tegen stribbelen. 


Als Jaap de gymzaal binnenkomt en ziet dat de "judo matten" op de grond liggen, zoekt hij mij direct al op. Paniek! We gaan voorbereidend te werk en ondersteunen Jaap. We gebruiken de bekende "Geef me de 5; wie, wat, waar, waarom en wanneer" een hele duidelijke boodschap. Jaap begint het gedrag te laten zien, waarvan we denken dat hij het inzet. Ik begin heel duidelijk. "Jaap, juf is nu niet boos, maar wel heel duidelijk. Ik verwacht van jou dat je mee gaat doen met judo. Je gaat samen met de meester oefenen en Jaap (ik schakel bewust naar de 3de persoonsvorm) doet mee aan de gymles". Jaap kijkt mij aan... Een seconde bedenktijd en dan gebeurt het meest magische van het VSO. 


Jaap staat op, gaat op de bank zitten en luistert naar de instructie van de gymmeester. Wij (mijn ondersteuner en ik) zitten letterlijk op onze handen. Afwachten, niet direct praten of willen helpen, maar observeren, kijken wat er gebeurt. Na de uitleg, staat Jaap op en loopt hij naar de gymmeester toe.
"Wat is er?" vraagt deze meester. 
"Ja, ik moest toch met jou stoeien?" vraagt Jaap.

"Jep, dat klopt" zegt de gymmeester en samen lopen ze naar de mat. 


Na 1 uur stoeien is Jaap er klaar mee en slaat hij het eindspel over. De hele les heeft hij meegedaan en hij heeft zelfs met verschillende leerlingen op de dikke mat gestoeid. Hij heeft gewonnen he, die Jaap... Ik weet niet wat ik moet zeggen, mijn ondersteuner ook niet. We kijken elkaar alleen maar aan..

"Schiet mij maar lek, ik snap er niks meer van".
"Nee, ik ook niet... Mooi man".

Rating: 5 sterren
1 stem

«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Karin
8 maanden geleden

Prachtig!